сряда, 13 април 2016 г.

101 съвета - наръчник за дъщеря ми



Съвети...и не един, ами сто, че и един отгоре. Колко ли досадно звучи за децата ни?!? Особено, ако вече не са деца. И въпреки всичко напоследък ме обзема панически страх, че не съм успяла да кажа всичко на порасналото си момиче, че не съм я  научили на всичко, за  да и спестя лутането,  че не съм я "светнала" за евентуалните подводни скали в любовта, приятелствата, работата, за отношенията между хората....и  за  какво ли още не. Въпреки, че знам,че тя  трябва да премине през всичко сама,за да се  научи. Да  направи  своите си грешки, да получи своите уроци. И все пак  като всяка досадна майка, съм си  наумила  да  спретна този  наръчник за пораснали  дъшери, пък каквото ще да става:)  

 ВЪВЕДЕНИЕ: Мило мое пораснало момиче, Не започвай да четеш това с присъщия си ироничен поглед и сладка усмивчица:) Мислиш си, че няма с какво да те изненадам, но позволи на досадната си майка да те мисли и обгрижва - това е приоритет само  на един човек на света. Може пък след години  да  намериш друг смисъл на казаното  от  мен -погледнато  от друг  ъгъл, при  други  обстоятелства. Пък и кой знае- може да използваш този  наръчник, когато възпитаваш твоята дъщеря - ДАНО!:)Мога да те уверя само в едно, тъй като вече си достатъчно голяма и това няма да навреди на авторитета ми на майка - колкото и досадно уверени и нравоучителни да са майките, можеш да си сигурна, че често и те не знаят  какво правят:)Никой не се е родил научен. Всеки се учи, докато живее. Пробваш и понякога успяваш, друг път грешиш, но продължаваш - в истинския живот  няма поправителни сесии. И ето ме сега -майка на едно 25 годишно прекрасно създание. Седя и те гледам и преливам от гордост - доволна съм от резултата - създала съм добър човек.А ти си създала мен. Не знам дали майките си дават сметка  за това, че децата им също ги възпитават. Понякога са като пластелин в ръцете им...мачкат ги и оформят по свой вкус и желание. Само си мислят, че те командват парада:)Но има още много да ни се случва, много да се учим, да изпитваме, да се лутаме, да намираме, или пък не.... Не е ли прекрасно цялото това очакване?!?
  Та да се върна на моите досадни съвети. Ще се постарая да са кратки.


      СЪВЕТ 1: ОБИЧАЙ И УВАЖАВАЙ СЕБЕ СИ.
               Прочети книжката на Ерих Фром - " Изкуството да обичаш ". Тя е една малка книжка с ценни съвети, които вероятно вече си чувала, или чела, но все пак поднесени по един уникален начин и зареждаща с положителна нагласа към себе си и към околните. Моят съвет по темата накратко е: Обичай себе си, така ще те обичат и другите. Ако се научиш да обичаш себе си, ще можеш и ТИ лесно да обичаш. Обичта е взаимно чувство, като равновесието в природата. Тя е като магнит - просто трябва да я обърнеш в правилната посока на привличането.

     СЪВЕТ 2 : Мечтай за големи неща, за да ти се случват.
Тази година на Коледа ти ми подари книжка за мечтите :) Веднага разбрах,че това е специално послание - винаги съм ти повтаряла, че мечтите определят съдбата.Колкото по-смели са мечтите, толкова по-големи са успехите. Разбира се, както обикновено никога не изпускаш да забележиш   всичко, което се случва с мен. Да, напоследък съм позагубила вяра, а трудностите са посломили волята ми и съм забравила да правя това,на което съм научила теб- да мечтая. Но нали имам теб да ми връщаш надеждата?!?

      СЪВЕТ 3: Не обръщай внимание на коментарите и забележките на околните. Освен ако не е някой,от който можеш да се научиш, или някой, на който можеш да се довериш. Разчитай на собствената си интуиция и вземай решенията според твоята лична преценка. В крайна сметка всеки сам кове съдбата си и носи отговорност за постъпките си. Ето един мъдър съвет в тази насока от Петър Дънов:
"Не трябва да сте лесно докачливи. Не обръщайте внимание кой какво казал. Ако давате внимание на думите на хората, вие лесно ще остареете. Ще мине някой покрай вас и ще ви каже, че сте прост, глупав човек. Друг ще каже нещо друго лошо по ваш адрес. Не се тревожете, вашият мир струва много повече от това, което е казал някой. Това, което той е казал е за негова сметка. Пазете своя мир и избягвайте общества и хора, които оказват лошо влияние върху вас!"

-

      СЪВЕТ 4 : Не забравяй,че нищо не е толкова значимо и важно,колкото изглежда на пръв поглед. Ти сама ме научи на това - помниш ли? Веднъж, когато бях разстроена ти ми каза: "Няма да е все така"... и после ми разказа притча:

"Един човек имал всичко в живота-семейство, деца, занаят...Бил богат човек, но както често се случва застигнало го нещастието да загуби богатството си. Той толкова се отчаял, че не знаел какво друго да направи и решил да се обеси. Тръгнал към гората, по пътя го застигнал един дървар. Попитал го накъде се е запътил, човекът му разказал за нещастието си, а дърварят го погледнал, поговорил с него, разубедил го и му подал една бележка. Казал му да не бърза да чете бележката, да го направи когато се прибере у дома. Прибрал се човекът, разгърнал бележката, а на нея пишело: "НЯМА ДА Е ВСЕ ТАКА"...
Заживял човекът със семейството си и с общи усилия успели да се справят, потръгнало му и отново възвърнал богатството си...
Минало време и веднъж съвсем случайно срещнал същия дървар, зарадвал се, че го вижда и му се похвалил, че всичко при него пак е добре, богатство, семейство - всичко си възвърнал като преди. Погледнал го дърварят, помислил и само промълвил: "Ти май скоро не си чел онази бележка, която някога ти дадох..."

Тогава за първи път с изненада разбрах, че и аз имам какво да науча от теб:)))

     Съвет 5: Намирай време да прочиташ по нещичко ново - знам по себе си,че светът ми става по-пуст и по ... обикновен, когато по една или друга причина спра да чета ... никой не е по-голям от световното културно наследство. Както е казал Лао Дзъ : Колкото повече научаваш,толкова повече разбираш,че нищо не знаеш.  Но каквото и да четеш и да научаваш все пак бъди сигурна, че  „След като сте прочели планина от литература по психология и езотерика, в един момент можете да спрете и да забравите всичко, за което са писали другите хора в книгите си.Трябва да дръзнете да спрете с търсене на отговори в чуждите книги и да се обърнете към себе си…Променете ориентацията си – обърнете се към своята душа и ще получите отговори на всичките си въпроси.“ ... Вадим Зеланд.



    Съвет 6: За любовта:

Любовта е чувството да си спокойна, щастлива и свободна- запомни - СВОБОДНА. Да имаш избор и да вземаш решенията си сама. Да бъдат уважени, споделени и подкрепени твоите решения. За любовта е важно какво искаш ти, а не какво трябва според другите.
Това е ЛЮБОВТА – спокойствие, усмивка, радост, споделяне, помощ, разбиране, желание, докосване, сливане... СВОБОДА И ДОВЕРИЕ

     Съвет 7: Уважавай труда си! Радвай се на постигнатото.Дори и когато не си много  доволна от себе си, не се самоанализирай пред другите. Направи това наум. Говори и мисли за себе си като за  много специален човек, който обичаш и цениш. Не забравяй,че малките грешки и пропуски са най-големия трамплин за развитието.


   СЪВЕТ 8 : Научи се да се храниш здравословно. От опит знам,че всичко е въпрос на мотивация - научаваш се да харесваш дадена храна, като експериментираш различни рецепти с нея и избереш тази, която ти е най-вкусна. Струва си, ако храната е полезна. Научи се да гледаш на храненето като на начин да поддържаш тялото и душата си здрави. Знам, че сега предпочиташ да ти е най-вече вкусно, но когато станеш майка и поемеш отговорност за здравето на най- любимото си същество, ще разбереш какво точно имам предвид:)  


      СЪВЕТ 9 : Полагай усилия за израстването си в професията.

Винаги, когато преминаваш през някакво изпитание в работата, ти научаваш нов урок и Вселената ти се отплаща затова след време...независимо стреса, притесненията и проблемите. Това е единствения полезен аспект на рутината, която придобиваш след това:)

СЪВЕТ 10: Намирай време да прекарваш ВРЕМЕ със семейството си...колкото и да е досадно, това е най-пълноценното време, в което си приет изцяло и безрезервно и обичан безумно....:) 

КРАЙ НА ЧАСТ 1-ва:)


101 съвета - наръчник за дъщеря  ми - 2 част

Съвет 11 - Не ревнувай и не позволявай да бъдеш ревнувана. Това е най-ужасното, унищoжаващо и самобичуващо чувство, което те ограбва и демотивира. Създай си една слънчева градина за връзка с любимия човек и отглеждай в нея най-нежните и красиви чувства за цветя:) Довери му се и му дай свобода. Истината е много проста - ако един човек иска да бъде с теб, той ще направи всичко възможно, за да БЪДЕ. Спомни си култовия филм " Неприлично предложение" винаги, когато това отровно змийче пропълзи в мислите ти. И не забравяй - ревността може да съсипе много красива връзка.

Съвет 12 - Престани да четеш мислите ми!!! МОЛЯ ТЕ!!! Все пак аз съм майка с авторитет и имам нужда от малко място в себе си, в което да не нахлуваш най-неочаквано. Спомни си само преди няколко дни ме попита какво съм казала, а аз просто бях потънала в мислите си, кулинарствайки. След което ти ми цитира мислите - просто удивителна и уникална връзка има между нас. Пожелавам ти и ти да имаш такава с твоето дете:)

Съвет 13 - Когато някой те предизвика, постарай се да запазиш самообладание. Така ще имаш предимството да подходиш хладнокръвно и да не доставиш удоволствие на опонента си, като показваш слабост - нещо, което аз много трудно научих и все още се страхувам да не допусна. Възхищавам се на хората, които владеят чувствата си. Ти си доста по- сдържана от мен и имаш дарба в това отношение! Развивай я и я усъвършенствай! 

СЪВЕТ 14 :  За приятелствата и за предателствата!
Пак наскоро ти ме "обвини", че заради мен нямаш приятели. Вината ми, както ми обясни се състои в това, че ти е толкова хубаво с мен - имаш си приятелка под ръка, тя те разбира, изслушва, забавна е, обича те и те съветва така, както никой друг - безкористно и искрено, смее се с теб, ядосва се с теб, радва се с теб и заради теб...Но понякога все пак ти се иска да излезеш със себеподобни, да имаш както ти се изразяваш социални контакти. И аз ти го пожелавам, но нали знаеш....умната! Не допускай твърде близо никого до себе си. Имай си едно наум. Както казва Паулу Коелю: 
"Когато често се срещаме с дадени хора, те стават част от живота ни. И като станат част
от живота ни, започват да се опитват да го променят. И се сърдят, когато не правим това,
което те изискват от нас. Понеже всеки си мисли, че знае как другият трябва да живее живота си, но всъщност никой не знае как трябва да живее своя собствен." 


СЪВЕТ 15 - Вече имаш собствена кола!:) 
Разбирам щастието ти и знам какво е усещането - това ти дава възможности и свобода, но те прави и по- отговорен за себе си и за останалите около теб. Приеми няколко подсъвета в това отношение:
  - Никога не се изкушавай да пиеш, дори и бира или лек коктейл, когато си зад волана! И нека това да ти стане правило! 
  - Има един неписан закон на пътя - за да си добър шофьор ти трябва и известна доза самочувствие. Така, че хвани здраво волана и давай смело напред!!!
  - Когато паркираш и някой те чака и нервничи - просто му се усмихни и поискай толеранс. Ще се увериш във вълшебната сила на усмивката си още веднъж:))) 

Съвет 16:

Когато нещата зациклят, действай смело, хладникръвно и достойно...в каквото и да е било. Нищо не е толкова незаменимо, колкото изглежда на пръв поглед. Поставяй си ясно целите и ги отстоявай! Не допускай някой, или нещо да те тормози твърде дълго - това е мазохизъм! 

СЪВЕТ 17:
Преди известно време се наложи да пътуваме всяка със своята кола - аз като разумна майка отпред, ти като дете - след мен. Бяхме в непознат град и аз малко се позагубих в маркировката и направих няколко мааааааааааалки нарушенийца, като сред тях беше и леко превишена скорост. Гледах те в огледалото как, въпреки че се стремиш да ме следваш, все пак се престрояваш правилно и се отдалечаваш от мен, защото спазваш ограниченията. След известно време не се сдържа и ми се обади по телефона (въпреки, че и това е нарушение и се чудя как го допусна) :) Скара ми се набързо, че карам безотговорно и ме попита дали съм видяла цели 2 камери по пътя:))) Позасрамих се....Та съветът ми е: Продължавай да ме съветваш, когато е необходимо, защото все повече ще имам нужда от това:)))

СЪВЕТ 18: Поставяй си ясно определена цел, която да е пътеводител за теб. 
Наскоро прочетох едно интервю с Айн Ранд - автор на романи като Ние, живите , Химн , Изворът  и Атлас изправи рамене...(оказа се доста интересна с философията си за живота) , според която  главната цел помага да се слеят всички грижи в живота в единно цяло. Тя създава йерархия, относителна значимост на човешките ценности, спасява човека от безсмислени вътрешни конфликти, позволява му да се наслаждава на живота в цялата му пълнота, и да пренася тази наслада във всяка област, която съзнанието му открива. А човекът, който няма цел, се губи в хаоса. Той не знае какви са ценностите му.Всъщност мисля, че малко съм закъсняла с този съвет, тъй като ТИ наистина знаеш какво искаш!:)


СЪВЕТ   19: Този съвет е свързан с предходния - хубаво е да имаш главна цел, но когато се появи внезапно желание за нещо ( обикновено нещо материално, а и не само:), ти ставаш ужасно нетърпелива да го получиш. И ако има някаква обективна, или субективна причина това да не се случи, ти страдаш. Съветът ми е: ОПИТАЙ СЕ да владееш желанията си и да ги подреждаш по важност. И ако има някаква субективна причина да не се случват, опитай се да се поставиш на мястото на другия и се въоръжи с ТЪРПЕНИЕ. Най-хубавите неща се случват, когато най-малко ги очакваш ( спомни си историята с калинките, които колкото и отчаяно  да ги търсиш в полето, те кацат на дланите ти, когато най-малко ги очакваш...) Пък и както казва Мечо Пух, най-хубавият момент е онзи, преди да започнеш да ядеш меда:)))

Съвет 20: Направи разлика между това да прощаваш и да позволяваш да те нараняват твърде много пъти. 
Когато ходеше на курс по рисуване за архитектурния университет беше много впечатлена от това, което беше казал професора - откривай грешката си навреме и навреме  я отстранявай, защото после очите свикват с нея. Така е и в живота, и в отношенията между хората. Ако позволяваш не веднъж някой да те наранява, това ще изгради нездрава атмосфера във вашите отношения. Моят съвет е да не позволяваш това да се случва - както се казва, хората ти причиняват това, което им позволяваш. Да умееш да прощаваш е висша форма на любов, но някои неща просто не могат и не бива да бъдат прощавани. Отстоявай себе си!

Съвет 21: По същия начин се опитвай и ти да бъдеш точна и толерантна с хората около себе си. Не прави  това, което не искаш те да ти направят. Аз съм убедена, че има равновесие във Вселената и човек получава възмездие за всичко - за добро и за лошо.

Съвет 22: Научи се да помагаш. Знам, че когато си единствено дете си свикнала да получаваш всичко за себе си - обичта, грижата, тревогата, мисълта, надеждата и радостта на родителите си САМО ЗА СЕБЕ СИ. Но повярвай ми точно толкова си щастлив и когато ДАВАШ тези неща на другите. Когато започнеш да изпитваш радост от помощта, която си оказала на някого, тогава ще бъдеш истински щастлива. Но не очаквай благодарност. Хората са най- често нещастни от липсата на благодарност и неоправдани очаквания. Както се казва направи добро и го хвърли зад гърба си.

Съвет 23. Пътувай! Ще научиш много за света, ако се докоснеш до него. Няма по-добър урок по География от урока на живо:)

Не се срамувам да си призная, че колкото и да чета и да се опитвам да запомня нещо за света и местата по него, не след дълго информацията отлита като птичка. Но там където съм стъпвала, местата на които съм поемала голяма глътка въздух, емоцията преминала през сърцето ми остава незабравими спомени в съзнанието ми- градове със свой облик и очарование, улици с лъскави витрини, или не чак толкова лъскави – просто места, на които хората са оставили своите копнежи, разбирането си за уют в малките кафенета и неповторимия  аромат от местните хлебарници…Сгради, забележителности, мостове, паркове, музеи, събрали културата на човешката история, или просто създадените от природата величествени скали, пещери, водопади чакат, за да бъдат преоткрити ОТ ТЕБ!:)

СЪВЕТ 24: Правя остър завой и те връщам у дома – там, където си безкрайно обичана и там, където ТИ СИ СВЕТЛИНА И НАДЕЖДА за нас – твоите родители. И ако аз говоря, пиша, пея и по всякакъв начин размахвам своите чувства, мисли и настроения, то баща ти е доста обран, умерен, потаен и …понякога странен. Едиповият комплекс не важи за вас – той не те гушка, не ти казва, че „ти си неговото момиче“ и че си специална за него. Това често те натъжава, особено когато видиш баща да прегръща дъщеря си, а нейният поглед казва:
„ мога да превзема света, защото съм целия свят за моя баща“. Знам, че би искала той да показва колко си специална за него. И аз бих искала. Тук и сега ти казвам: ТОЙ ТЕ ОБИЧА БЕЗРЕЗЕРВНО и ти си неговото любимо момиче! Повярвай, че в наистина трудни моменти той е бил и ще бъде твоята опора, твоето рамо. Не му се сърди, че не умее да показва чувствата си, а и често мърмори за дреболии. Ще се научи – предстои му да получи още много уроци по любов!:))) Само  ще ти разкажа още веднъж как бдеше над бебешкото креватче, когато ти плачеше нощем и с часове те държеше в ръце и ти говореше, за да чуе най-накрая твоето бебешко гласче. Сега е твой ред: НАУЧИ ГО КАК ДА ПОКАЗВА ОБИЧТА СИ!

Съвет 25: Не ме дръж далеч от проблемите си, моля те! Кой друг ще те изслуша и ще ти даде по-добър съвет от мен?!? Когато не ми вдигаш телефона, защото "не ти се говори" ме караш да се тревожа за теб повече от всякога. Разбирам, че понякога и ти имаш нужда да останеш насаме със себе си, но няма да ти е по-леко сама, без мен...Пусни ме в своя свят, дори когато си тъжна, а аз ще поема част от твоята болка, дори ако можех, бих направило всичко, за да отнема цялата!!! 

Съвет 26: Тъй като пиша тези съвети, докато животът ни се случва и аз се променям и развивам, виждам, че не винаги съветите ми към теб са с мисъл за теб, понякога са с мисъл за самата мен. В тази връзка внасям изсвестен нюанс към последния съвет, който съм написала преди месеци. Съвсем нормално е аз да искам да присъствам в живота ти, но не трябва да искам да бъда и в мислите ти. Разбирам те, че имаш право на своя територия. Ще се постарая да ти я дам и да оставя нещата да се случват...ОБЕЩАВАМ! :) Продължавай да искаш да вземаш своите решения сама! 
СЪВЕТ 27: Слънчице, очевидно щяло е да дойде и време, в което ще бъдеш поставена пред избор... Винаги избирай себе си! Така ще можеш да се поставиш на мястото и на другите! Ако трябва да избереш мен пред нещо или някой, пак избирай себе си. А аз винаги ще те обичам!!! <3 
СЪВЕТ 28: Никога не поставяй материалното пред обичта! Когато някой те обича, винаги ще ти угоди, но не се възползвай! Когато дойде време ТОЗИ НЯКОЙ ще ти даде много повече от това....Най-важните неща в живота не са неща! 
СЪВЕТ 29: Разбрах, че най-мъдрите мисли се раждат в най-голямата болка. Затова този наръчник се пише бавно и продължително....защото в най-щастливите моменти нямам какво да ти кажа, просто се радваме на живота. Наскоро гледахме филм за майка и дъщеря, в който се казваше, че майката трябва да пусне дъщеря си, за да е щастлива. Тогава ти ме погледна и ми каза: Пусни ме! Пускам те, миличка! Но не обещавам, че няма да бдя над тебе...и когато имаш нужда от мен, ще бъда до теб!!!





 
    

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Коментари